NKV

Corona en de voorbereidingen voor de Olympische spelen van 2024

“Ons doel op de korte termijn is om zoveel mogelijk medailles halen op de Olympische Spelen in Tokio, dan zullen er voor de toekomst meer financiële mogelijkheden zijn; ook voor het kitefoilen.”

Maar ja, wanneer wedstrijden verplaatst worden of volledig geannuleerd en er niet meer getraind kan worden, hoe gaat dat dan. En gaan de Olympische Spelen dit jaar überhaupt nog wel door?!

Een gesprek met Casper Bouman werkzaam bij het Watersportverbond als expert coach windsurfen en hoofdcoach kitefoilen.

Vrijdag 20 maart 2020 sprak ik met Casper – voormalig wereldkampioen windsurfen RS:X en Formula Windsurfing. Hij is namens het Watersportverbond aangesteld als kwartiermaker en hoofdcoach voor het KiteFoilen.
Ondanks de maatregelen die vanuit de overheid getroffen worden is hij positief en daarnaast gewoon ‘lekker druk’ met al het werk dat bij zijn baan komt kijken.

Vorig jaar zijn we begonnen met een groep van 8 gemotiveerde en getalenteerde kitefoilers. De oudere en zeer ervaren garde bestaat uit Sander de Kok en Evan Kruger. Dit zijn de jongens die nu het voortouw nemen en het hoogst scoren. De jongere generatie bestaat uit Sven en Ivar van de Kamp, Joris Herrewijnen, Jis van Hees en Sam Aben. Bij de dames zijn dit Kimberley Rijsbergen en Mariska Wildenberg.”

Het valt mij direct op, dat het aantal dames significant lager ligt dan het aantal jongens, waarop Casper aanvult: We proberen voor komend jaar het vrouwenteam groter te maken en te versterken. We hebben hiervoor onder meer Annelous Lammerts op het oog”.

Bovengenoemde enthousiaste kitefoilers zijn net een paar weken geleden teruggekomen van een intensieve training in Mallorca. Eind maart 2020 stond er eigenlijk nog een trainingskamp op de planning, maar die was (gelukkig) al eerder vervallen omdat lang niet iedereen in die periode mee kon. Nieuwe trainings-camps staan voorlopig on hold. Naast de training-camps in het buitenland was begin april de maand waarop de trainingen in het weekend weer werden gestart op de Brouwersdam.

”We hadden eigenlijk net de kalender klaar voor de trainingen en de tourstops van de kite-foil cups wedstrijden. Van april tot en met juni stonden er veel trainingen en wedstrijden op het programma en het is nu natuurlijk even de vraag hoe de kalender er de komende maanden uit zal gaan zien. De eerste paar wedstrijden van de kitefoilcup gaan momenteel door het Corona virus niet door. De hoop is dat halverwege juni of juli meer duidelijk zal zijn”.

Juli, dat duurt nog even!

Maar ik begrijp van Casper dat de racers hun lichaam zo fit mogelijk proberen te houden door actief bezig te blijven. En, ze mogen (vooralsnog) wel gewoon zelf varen natuurlijk. Totdat er handvatten geboden worden voor hoe er verder met de nieuwe situatie om kan worden gegaan, blijft Casper achter de schermen erg druk met alle taken die bij zijn functie als kwartiermaker en hoofdcoach van het kitefoilen komen kijken.
Vooralsnog zou er voornamelijk getraind gaan worden op de Brouwersdam. De club zou elke week in het weekend bij elkaar komen. Maar het doel is om naast de Brouwersdam ook een regionaal talent centrum (RTC) te hebben in het noorden. Daarvoor zijn we nu bezig bij het IJsselmeer bij Medemblik en Hoorn. Het is belangrijk dat er richting de toekomst 2 RTC plekken in Nederland zijn, zodat het voor mensen die uit het Noorden komen ook haalbaar is om de wekelijkse trainingen bij te wonen. Het vinden van geschikte trainers en coaches voor dit tweede regionale talent centrum is op dit moment nog een uitdaging”.
‘Wordt er dan niet op zee getraind?!’ vraag ik mij hardop af. Onze Noordzeekust biedt volgens mij veel mogelijkheden voor training voor het KiteFoilen. Het blijkt dat Scheveningen (thuisbasis van het watersportverbond waar de academie en kernploeg trainen) dan ook op stapel staat als locatie. “Maar” vult Casper snel aan we zitten nu nog in een beginfase waarbij veiligheid natuurlijk erg belangrijk is. Een grote groep op zee vergt nog striktere veiligheidsprotocollen. Daar wordt dan ook hard aan gewerkt, bijvoorbeeld door de mogelijkheden van GPS te onderzoeken

Tijdens de trainingen in Nederland en Spanje heeft Casper al heel veel progressie gezien. De new-bee’s houden volgens hem nu al de zeer ervaren foilers bij. Het is dan ook echt een domper dat er op dit moment niet getraind mag worden. Het watersportverbond is ook dicht. Toch klapt Casper nog bijna dagelijks zijn laptop open, bezig met het KiteFoilen om alles nu zo goed mogelijk te regelen zodat er straks weer volle bak getraind kan worden voor de Spelen.

Ik vind het tof om te horen hoe Casper in 2019 zag dat andere landen vol aan het inzetten waren op het kitefoilen. En dat hij daaropvolgend met een bak gedrevenheid en vastberadenheid dit discipline heeft opgepakt om nog geen jaar later een veelbelovend KiteFoil team te hebben. Een team dat nog uitgebreid wordt, dankzij het aantal getalenteerde en gemotiveerde foilers die Nederland rijk is.

We zijn echt trots en blij dat er zoveel talent op het water staat in Nederland! Zodra we weer mogen trainen, gaan we er dan ook weer voor de volle honderd procent tegenaan. En gaan we verder waar we gebleven waren. Onze gezondheid is het belangrijkste en dat accepteert iedereen gelukkig

Tekst: Eva Krul / Beeld: Casper Bouman