Safety Clinic (beginners én gevorderden) Noordwijk

Laden Evenementen

Wil jij veilig(-er) kunnen genieten van kitesurfen en je doelen behalen zoals hoger leren springen?

Kom dan naar de NKV safety middag op 17 september en verbreedt je kite kennis en skills. Deze keer zal dit evenement worden gehouden bij Beachbreak in Noordwijk. De middag zal in het teken staan van eigen vaardigheid en wordt georganiseerd voor zowel de beginnende als de gevorderde kiter.

Er staan twee clinics op het programma. Een safety clinic voor zowel de beginnende als de intermediate kiter gegeven door IKO L2 instructeur en onze NKV vrijwilliger Events (Alex Bakker). Hierna volgt een clinic van Ruben Lenten voor intermediate en gevorderde kiters.

Het programma ziet er als volgt uit:

14:30-15:00 Inloop

15:00-16:15 Safety clinic door Alex Bakker (NKV bestuurder en IKO L2 instructeur)

16:15-16:30 Tijd voor een drankje

16:30-18:00 Clinic Ruben Lenten (Pro Kiter)

18:00-19:30 Afsluitende borrel

Meer informatie over de inhoud van de clinics:

Herken jij de veelgemaakte fouten? En belangrijker: weet jij hoe je ze kunt voorkomen om zo veilig(-er) te kunnen genieten op het water?! In de NKV safety clinic komt dit aan bod!

[beeld: Hoopoe Digital]

Wil jij graag nieuwe tricks proberen of hoger springen maar vraag jij je af hoe je hier veilig mee kan starten? Ruben Lenten zal in zijn clinic, naast de technische aspecten ook een aantal belangrijke zaken bespreken gerelateerd aan veiligheid. Ruben vertelt je over het omgaan met angst en de kracht van visualisatie. Ook leer je meer over materiaal en een aantal belangrijke andere factoren.

De NKV safety dag is gratis!

Lees het verslag van de dag hieronder

“Een flinke bries met uitschieters naar de 40 knopen NW en zo nu en dan een flinke regenbui: wat een weer voor het kitesurf-safety-event! We moeten de tent verstevigen en graven deze van binnen een stuk uit zodat er zitplaatsen gecreëerd kunnen worden voor de clinics van IKO L2 Alex Bakker en Ervaringsdeskundige Ruben Lenten. We laten onze NKV-tent en de pop-up tent van Beachbreak in de doos zitten en besluiten ad-hoc op het terras een aanmeld-tafel en stand met informatie over de NKV te zetten.

Afgelopen zaterdag 17 september begon uitdagend maar onze vrijwilligers en het personeel van BeachBreak hadden er vooral veel zin in. Na de online-events tijdens de pandemie [welke terug te kijken op youtube], weer een live-event!

Voorbereiden en kiten
Na een ochtend graven, scheppen, bouwen en lachen staat alles ruim van tevoren klaar, wat betekent: nog even het water op. Dit met het door beachbreak beschikbaar gestelde gratis dag-lidmaatschap (hence: de blauwe lycra op de foto’s)! We trotseren de pal-aanlandige harde wind en de hoge golven met een groepje kiters bestaande uit bezoekers van het safety event en NKV vrijwilligers. Tof om te zien hoe iedereen elkaar helpt en de ruimte geeft op het water. De kiteloops van Alex Bakker blijven niet onopgemerkt door de kiters en de camera.
Een perfecte “lunch-break” op het water!

Een vliegende start.
De bezoekers krijgen bij binnenkomst een hangtag (Booomtag) voor je kite of bar. Het werkt super gemakkelijk: scan de tag in op een app op je telefoon en registreer je kite / bar waar je de hangtag aan hangt. Dankzij de NFCtag in de booomtag kun je jouw gear nu lokaliseren! Ook krijgen bezoekers een muntje en is er de mogelijkheid om je gratis te registreren als nieuw NKVlid inclusief verzekering. De brochures met uitgebreide (beginners-)informatie, welke ook gratis verkrijgbaar bij de NKV informatiepunten [klik] – worden ook veel meegepakt door de ca. 70 kiters van alle leeftijden die de safety-middag bezoeken.

Clinics
De clinic gericht op beginners over de veel voorkomende fouten van IKO L2 instructeur en NKV vrijwilliger Alex start even na half 4. De bezoekers hebben veel vragen en veel verschillende zaken komen zodoende op natuurlijke wijze aan bod. Zo leren de deelnemers van elkaar en zo komen situaties aan de orde die in de praktijk veel voorkomend zijn: “Wat moet je nu doen als twee kites in elkaar vliegen?” En “Wanneer kun je nu het beste wel of niet je quickrelease gebruiken?” of “Hoe werken nu precies de vaarregels, en wat moet je als beginner doen als je graag het water in wilt maar je weinig ruimte krijgt door kiters die steeds tot de kant varen?!” Deze en nog een heleboel andere situaties en vragen komen voorbij tijdens deze interactieve clinic.

Na een korte pauze en een drankje start de clinic van Ruben Lenten. Veel deelnemers blijven en voor deze clinic en er schuiven ook nieuwe bezoekers aan, waarvan een aantal nog in wetsuit. Ruben deelt zijn visie op een aantal belangrijke aspecten van de kitesport die bijdragen aan veiliger varen. “Hoe kun je het beste omgaan met je gedachten en angsten?” “En wat als je angst werkelijkheid wordt; kun je daar dan ook de positieve kanten van zien?!” Ook komt visualisatie van tricks aan bod. Dit helpt echt, bij het landen van nieuwe tricks en hogere sprongen! Ook tijdens deze clinic kunnen vragen worden gesteld wat zorgt voor een mooie wisselwerking tussen Ruben en de bezoekers en bezoekers onderling.

Last but not least!
Om de safety-middag af te sluiten hebben we behalve een (vega-)BBQ Burger bij de borrel ook een loting voor de bezoekers! Er kan een privé kiteclinic bij BeachBreak gewonnen worden en een mooie Mystic trui of Sofshell. Random worden er een paar loten getrokken van een drietal geluksvogels die hun prijs blij in ontvangst nemen.

Namens de organisatie willen we alle bezoekers, personeel en vrijwilligers bedanken voor hun bijdrage aan deze Safety-Middag.
We hebben geleerd, gelachen en genoten.

Tot op het NKV Safety event in 2023!”

Sharing is caring 🤙

Ga naar de bovenkant