Kitecoach, Coach Florian
Kitecoach, Coach Florian

Maak kennis met…. Kitecoaching en kitecoach Florian

Gepubliceerd Op: 29 december 2024Laatste Update: 31 december 2024

Florian van Dort is een gedreven kitesurfer en coach die zijn passie voor het water sinds 2017 combineert met het begeleiden van anderen. In dit interview vertelt hij over zijn eigen kitesurfavontuur, wat hem drijft als coach, en hoe hij anderen helpt om met zelfvertrouwen en plezier nieuwe stappen te zetten in deze veelzijdige sport.

Deze tekst is aangeleverd door Florian.

Even voorstellen… wie is kitecoach Florian?

Hoi, ik ben Florian van Dort en sinds 2017 fanatiek kitesurfster. Voor die tijd was ik ook altijd al in en op het water te vinden; zwemmend, in een zeilboot of op een windsurfplank. Toen ik in 2017 stopte met wedstrijdzeilen had ik tijd om kitesurfen op te  pakken en al snel was ik hooked. Ik probeerde ieder mogelijk moment op het water te staan, zelfs als dat betekende dat ik eerst over een stukje ijs heen moest lopen om bij open water te komen. 

Op het water zijn, geeft mij rust en een heerlijk gevoel van vrijheid. Ook vind ik het fijn om fysiek bezig te zijn. Bij kitesurfen komen deze zaken perfect samen. Wat ik ook heel leuk vind, is dat ik iedere sessie weer iets nieuws leer. De omstandigheden zijn altijd anders en bieden iedere keer weer andere uitdagingen en mogelijkheden. Ook is er een grote variëteit aan skills en tricks die je kunt oefenen en natuurlijk kun je ook variëren met materiaal (oa twintip/directional/foil). 

Wanneer besloot je die passie over te willen brengen en les/ kitecoaching te gaan geven?

Vanaf mijn 16e geef ik zeilles en later ben ik ook skiles gaan geven. Lesgeven vind ik heel leuk om te doen; ik haal veel voldoening uit de blijdschap die anderen ervaren als zij nieuwe dingen leren. Na een aantal jaar kiten was de keuze om ook kiteles te gaan geven was daarom voor mij een logische vervolgstap. In 2021 heb ik bij Mifune in Bloemendaal de IKO opleiding gevolgd. Heel leuk en leerzaam, een gezellige groep mensen en een goede locatie. 

Waarom geef je nu vooral veel kitecoaching?

Het leuke aan kite coaching vind ik dat iedereen aan wie ik coaching geef ook echt voor kitesurfen als sport heeft gekozen en graag iets nieuws wil leren. Met kite coaching kun je een custom trainingssessie aanbieden op een moment en locatie die passend is bij iemands leerdoel. Hierdoor kan de kiter in korte tijd veel vooruitgang boeken wat super is voor de kiter en natuurlijk ook voor de coach. Voor de blije koppies doe je het uiteindelijk natuurlijk!

Voor wie is kitecoaching?

Voor iedereen die graag iets nieuws wil leren of die wel wat extra zelfvertrouwen kan gebruiken. Dus eigenlijk vanaf het moment dat de basis lessen zijn afgerond en de kiter zelfstandig het water op kan tot en met pro niveau. Iets nieuws leren kan van alles zijn, bijvoorbeeld de vaardigheden om te varen in bepaalde omstandigheden (harde of zachte wind, golven, op zee etc), of nieuwe tricks. Zelf richt mij vooral op kiters die nog wel wat extra zelfvertrouwen kunnen gebruiken en op intermediate en gevorderde kiters die versneld stappen willen maken op de twintip of directional.

Op ieder punt in je kite carrière kan het fijn zijn om wat extra tips te krijgen. Zelf boek ik ook jaarlijks kite coaching. Je kunt jezelf prima vaardigheden of tricks aanleren via filmpjes of tips van je vrienden maar met een dedicated coachingles maak je veel sneller stappen. Ook kan het je over een drempel helpen, bijvoorbeeld om nu eindelijk wel op zee te durven kiten of een loop te proberen. 

Hoe ziet zo’n kitecoaching-sessie eruit?

Als iemand contact met mij op neemt voor kite coaching dan bespreken we eerst het leerdoel. Vervolgens bepalen we welke omstandigheden en locaties passen bij dit leerdoel. Als de juiste omstandigheden zich voordoen spreken we een tijd en locatie af en kan de coaching sessie daadwerkelijk starten. We doen samen een spot check, lopen het materiaal na, passen indien nodig de settings aan en bespreken hoe de sessie opgebouwd zal worden. Daarna gaan we het water op en gaan we met gerichte oefeningen aan de slag om naar het leerdoel toe te werken. Aan het einde van de sessie evalueren we waarbij ik ook mogelijke vervolgstappen of oefeningen waarmee de kiter zelfstandig aan de slag kan  benoem. En highfiven we natuurlijk op de behaalde resultaten!

Hoe kunnen mensen jou vinden als ze meer willen weten?
Via Instagram, flomowatersports of telefonisch / via whatsap: 0610312935.

NKV • Voor kiters, door kiters🤙

Geschreven door: Eva Krul

Enthousiaste (content)creator, nieuwsgierige schrijver en gepassioneerde katalysator en gids naar jouw volgende doel. Ik ontwikkel, organiseer en creëer voor diverse (marketing)projecten.

Gepubliceerd Op: 29 december 2024Laatste Update: 31 december 2024

Word ook NKV lid

Vind je deze content waardevol? Word lid van de NKV en geniet van kortingen en exclusieve ledenvoordelen!

Recente berichten

Sharing is caring 🤙