Hier vind je een aantal belangrijke aspecten die je moet weten voor je het water op gaat:
Zoals: Herken jij de verschijnselen van onderkoeling?
Waarom is het zo belangrijk om een beTraceable/ NFC sticker / BOOOMtag op je board te hebben?
Ken jij de BROMFLY checklist?!

BROMFLYNKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

De “BROMFLY buddycheck” is bedacht door een zeer ervaren kitesurfer die trainingen verzorgd op het
gebied van kitesurfen en veiligheid. Elke letter van BROMFLY staat voor een belangrijk onderdeel.
B – Buddy: kitesurfen doe je samen; let op elkaar.
R – Release: waarmee je je kite snel los kan krijgen. Werkt deze naar behoren en kun jij deze blind vinden?
O – Obstakels: obstakels zijn een belangrijke oorzaak van ernstige verwondingen en ongelukken. Kijk goed naar
de obstakels in het gebied waar je gaat kitesurfen.
M – Mesje: te vinden (aan de zijkant) van je harnas om je lijnen door te kunnen snijden als dat nodig is.
F – Forecast: bekijk het weerbericht en houd het weer in de gaten
L – Leash: is deze juist bevestigd (schuin-)voor op het harnas? Is deze kort? Werkt deze naar behoren?
Y – YES! Je kunt veilig gaan kitesurfen als je alle onderdelen hebt gecontroleerd.

Onderkoeling

Onderkoeling, of hypothermie, is een vaak onderschat gevaar. Onderkoeling is een toestand waarbij de lichaamstemperatuur van een persoon zo ver is gedaald dat de normale stofwisseling in gevaar komt. Iemand die te water raakt in koud water zal binnen enkele minuten te koud zijn om zelf nog actief te kunnen zwemmen. Ook
in Nederlands binnenwater bij niet-zomerse temperaturen kun je snel dusdanig afkoelen dat zwemmen onmogelijk wordt. Het gevaar van een fatale afloop kan worden vergroot door uitputting. Vaak wordt onderkoeling niet herkend omdat het rillen bijvoorbeeld al vrij snel stopt. Kitesurfers die onderkoeld zijn, weigeren soms hulp. Wel zijn ze sloom en hebben ze een bleke huid. Schakel ALTIJD medische hulp in, bij onderkoeling.

Boardsticker

Boardsticker: handig & nodig. Wanneer er een kiteboard gevonden wordt op zee, wordt er gezocht naar de bijbehorende kitesurfer. Zoals je wellicht weet, rukt de KNRM dikwijls uit terwijl dit niet nodig blijkt. Een kiter is zijn boardje verloren en zelf gelukkig veilig aan de kant gekomen. Wanneer er een sticker op het gevonden board zit, kan er contact gezocht worden met de eigenaar om uit te sluiten dat deze nog in zee ligt. Daarnaast krijgt de kiter zijn board zo ook weer terug. Een WIN-WIN situatie! Je kunt de beTraceable sticker gratis bestellen bij de KNRM. Een andere optie is een sticker met een NFCchip. De chip zorgt ervoor dat je board gevonden kan worden, wanneer deze gestolen of kwijt is. Google “Booomtag” voor meer informatie.

En ook nog even dit

Goed verzekerd het water op gaan is belangrijk. Als jij tijdens het kitesurfen schade veroorzaakt bij iemand anders, wil je hier niet je hele leven voor blijven betalen. Als je je kite scheurt, wil je deze gelijk zonder geldzorgen repareren, zodat je zo snel mogelijk weer het water op kan. Wist je dat kitesurfen een extreme sport is en daarom bij de meeste verzekeringen is uitgesloten van dekking?! Als NKV-lid ben jij goed wereldwijd verzekerd voor je materiaal en aansprakelijkheid. Je kunt je ook (aanvullend) verzekeren via Sportzeker. Kijk voor meer informatie op https://kitesurfvereniging.nl/verzekering/

Kiten doe je samen! Het is belangrijk om een buddy te hebben!
Wanneer het mis gaat, is er dus iemand die hiervan op de hoogte is en je helpt of hulp inschakelt. Het is ook belangrijk dat je thuis vertelt dat je gaat kitesurfen zodat er iemand die niet aan het kiten is, weet dat jij weg bent en voor hoelang ongeveer. Er zijn tal van WhatsApp-groepen en Facebook-groepen, vaak regio gebonden. Vaak zijn deze socialmedia kanalen een handig medium om een buddy te vinden!

Mocht het toch misgaan -zeker met de koudere temperaturen-, heb jij als het goed is in ieder geval het juiste wetsuit (afgestemd op de (water-)temperatuur) aan met bijbehorende accessoires zoals een cap en gloves. Het aanschaffen van een reddingsdeken is aan te raden. Dat is een goud-zilveren foliedeken. Dit “warmtedoek” heb je dan in de auto liggen (of evt. in je kitetas). Bij onderkoeling gebruik je de deken met de goudkleurige kant naar buiten toe. Een ezelsbruggetje om dit te onthouden: met koud zie je goud. Schakel bij onderkoeling altijd medische hulp in.

Geïnformeerd het water op betekent: je bent op de hoogte van de spot (regels, geschikte windrichting en gevaren/ obstakels) maar je bent ook op de hoogte van het weer en de weersvoorspellingen. Gebruik hiervoor altijd meerdere weermodellen en bekijk live op de spot of op de webcam ook wat het weer op dat moment doet. Twijfel je? Hoewel het niet het leukste advies is, zeggen veel scholen en ervaren kiters (terecht): niet gaan.

Als lid van de NKV ben je verzekerd. Wist je dat de meeste verzekeringen de extreme sport kitesurfen niet dekken?
Het is belangrijk om goed verzekerd te zijn om meerdere redenen: wanneer jij tijdens het kitesurfen schade veroorzaakt bij iemand anders, wil je hier niet je hele leven voor blijven betalen. Als je jouw kite scheurt, wil je deze zonder geldzorgen repareren, zodat je zo snel mogelijk weer het water op kunt.

Voorrang/ goed zeemanschap is de sleutel om het op de spots gemoedelijk, vaar-baar en vooral veilig te houden.

De gouden regel is: wanneer je upwind van iemand vaart, houd je je kite hoog & wanneer je downwind van iemand vaart, houd je je kite laag. Zo kunnen twee kiters elkaar gemakkelijk passeren!

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

Ook nog even dit

  • Goed zeemanschap is het voornaamst en meest belangrijk.
  • Klein wijkt voor groot. Dat wil zeggen dat wij voorrang moeten verlenen aan grotere gebruikers van de spot zoals (zeil-)boten.
  • Wanneer je vaart en je rechterschouder/ been zit voor (normale stance, niet switch), dan heb je voorrang. Je kite hangt dan “over bakboord” ook wel bekend als de regel “Loef wijkt over Lij” (zeilwereld)

Keren

Goed zeemanschap is niet alleen het kennen van de vaarregels en het toepassen hiervan maar ook weten hoe werkt het met keren (van koers veranderen)!

Om spots veilig te houden voor jezelf, maar ook voor je mede kiters, is het belangrijk dat je hier ook een aantal zaken in acht neemt. Wanneer je wil keren, minder je vaart. Je kijkt vervolgens alvast over je schouder om te zien of er geen andere kitesurfer (of andere recreant zoals SUP’er of windsurfer) achter je vaart/ jouw richting op komt. Indien dit niet het geval is, kun je rustig je kite over twaalf uur de andere kant op sturen om te keren. Indien dat het wel het geval is, is het zaak dat je de voorrangsregels kent (zie hieronder). Een “NO-GO” is het stil gaan liggen met je kite op twaalf uur. Dit belemmerd andere kiters; passeren is lastig(-er).

Je staat klaar om het water op te gaan: lijnen dubbel gecheckt in een “pre-flight check”, de buisjes naar de tubes dicht gedaan, je hebt bekeken of je mesje nog in je harnas zit en je hebt je quick-release systeem uiteraard getest (uit elkaar gehaald & in elkaar gezet)…

Veel mensen weten niet dat ze vóór ze dit alles doen, de spot ook goed moeten bekijken. Bij gecertificeerde scholen krijg je dit als het goed is als onderdeel van de les:

Spot Risk Assessment is de Engelse term voor “kijk als je op een spot aankomt altijd naar de gegevens waar je mee te maken hebt”: wat zijn de lokale regels (check onze spotkaart en de bebording op de spot). Is de wind zoals verwacht. Hoe is het getijde/ stroming. Zijn er zandbanken of andere gevaren in (en om) het water. Wie zijn de andere gebruikers van de spot? Bekijk de situatie altijd goed, voordat je je kite op gaat pompen. Wanneer je het water op gaat, moet je je kite veilig op- en neer kunnen laten.

Ken jij de tekens van het “landen” en “launchen”?
Communicatie op het water en op het strand is vaak meer uitdagend. Daarom zijn er officiële gebaren om een boodschap over te brengen naar mede-kitesurfers. Deze heb je in jouw kitesurflessen vast voorbij zien komen: stoppen, dichterbij komen, QR trekken en natuurlijk het gebaar voor (dringend) hulp nodig (twee handen boven het hoofd zwaaien). Het officiële gebaar om degene die jouw kite vast heeft te laten weten, dat hij/ zij los kan laten (de kite op kan laten) is het rustig opsteken van je duim. Het officiële gebaar om een kiter te laten weten, dat jij jouw kite wil landen is rustig een aantal keer bovenop je hoofd tikken met een platte hand.

Tot slot, om veilig en zelfstandig het water op te kunnen, moet je upwind kunnen bodydraggen en de self-rescue manoeuvres uit kunnen voeren!

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙Upwind bodydraggen: het is een must, voor het veilig kunnen kiten! Niet alleen om je boardje te kunnen pakken, wanneer deze upwind van je ligt. Maar ook om veilig terug te kunnen komen naar de kant, wanneer de wind plots (side-)offshore draait. Het klinkt vergezocht, maar ook deze situatie kan zich voordoen wanneer het weer plotseling omslaat – ook daarom check je altijd goed het weer van tevoren en houd je het weer tijdens je sessie goed in de gaten.

Het is helemaal niet gek, om na je lessen eerst zonder boardje het water op te gaan zodat je het bodydraggen nog eens kunt oefenen. Je zult merken, dat je een stuk zelfstandiger (en zelfverzekerder!) op het water staat wanneer je weet dat je goed upwind kunt bodydraggen.

Het herhalen van de self-rescue manoeuvres is iets wat veel scholen adviseren om minimaal eens per jaar te doen. En dat is niet voor niets! Jaarlijks worden er veel kiters uit het water ‘gevist’ – met alle gevaren van dien! – die met een “self rescue”, waarschijnlijk zelf veilig aan de kant waren gekomen. Weet je niet (meer) hoe dit moet? Vraag een ervaren kitesurfer of kitesurfschool om hulp! Je kunt google natuurlijk ook raadplegen om je geheugen op te frissen, er zijn veel filmpjes die dit goed uitleggen.

Een erkende opleiding volgen om de juiste kennis op te doen & de benodigde kunde te ontwikkelen, is sterk aan te raden! Daarvoor zijn er in Nederland meerdere bekende en erkende opties:

  • IKO – International Kiteboarding Organization, de wereldwijde organisatie die specifiek kitesurfinstructeursopleidingen biedt met internationaal erkend diploma. De focus ligt op materiaal en veiligheid.
  • VDWS – Verband Deutscher Wassersport Schulen, de grootste watersportorganisatie ter wereld met niet alleen focus op veiligheid maar ook op de manier van lesgeven / praktijk (bijvoorbeeld door middel van stages).

De derde optie is die van de Watersport Academy van het Watersportverbond. Deze opleidingen bestaan sinds 2000 en zijn relatief onbekend. Daarom vertellen we je hieronder meer over deze Nederlandse opleidingsvariant met internationale erkenning.

  • Watersport Academy – van het Watersportverbond (NL), deze Nederlandse organisatie biedt locatie/tijd-onafhankelijke opleidingen voor kitesurfinstucteur met veel focus op didactiek (manier van lesgeven) waarbij er maatwerk geleverd kan worden door veel 1 op 1 contact met de toegewezen leercoach en het hybride leren.Je start de opleiding van de Watersport Academy met een uitgebreide intake: hierin wordt gekeken naar wat je al kunt, wat je al geleerd hebt en naar jouw ervaringen – in zowel kitesurfen als lesgeven. Vervolgens zijn er verschillende opdrachten die je moet voltooien om de juiste vaardigheden te ontwikkelen en kennis op te doen. Samen met je leercoach bepaal je welke opdrachten dit zijn.

    Diverse onderdelen van de opleiding worden afgetoetst met proeven van bekwaamheid: dit zijn kwalificerende beoordelingen in een realistische context. De eisen en wijze van kwalificering zijn door het Ministerie van Onderwijs erkend en staan ongeveer gelijk aan een MBO niveau 4 graad. Lees alle informatie over deze kitesurfinstructeur opleidingen bij de Watersport Academy.

Naast kennis over materiaal en het onderhoud ervan, leer je tijdens je opleiding bij alle drie de bovengenoemde instituten veel over veiligheid. Dat heeft uiteraard niet alleen te maken met het kunnen uitvoeren van de safety-procedures, een boardje uit het water kunnen vissen of de juiste materialen kiezen voor een les of sessie. Je leert ook over het weer en zaken die van invloed zijn op het weer en op de wind. Zo zijn obstakels (zowel upwind als downwind) iets om rekening mee te houden, dien je het een en ander te weten over hoge- en lagedrukgebieden en leer je over windeffecten zoals venturi of thermiek. Het is een verrijking van wat je weet en kunt, wanneer je een kitesurfinstructeursopleiding volgt.

Wil je bekijken wat de opties voor jou zijn om een opleiding te volgen bij de Watersport Academy? Neem dan contact op met opleidingen@watersportverbond.nl

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙
NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙
NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

Vaar Veilig met Victor

Kitesurfen kan gevaarlijk zijn. Daarom is het belangrijk dat iedereen weet hoe je jezelf én anderen in veiligheid houdt. Deze videos gaan over veiligheid. 
Victor legt je op eenvoudige wijze belangrijke punten uit, waar je op moet letten voordat je het water op gaat! Voor kiters, door kiters 🤙🏽

Deel 17: Spot-Check

21 september 2022|

In deze aflevering vertelt Victor je over (vaar-)regels. Wist je dat de regels - of hoe je je gedraagt - ook nauw samenhangt met de spot? Natuurlijk is 'goed zeemanschap' - zowel op de [...]

Deel 16: Gevorderd vs Beginner

21 september 2022|

In deze aflevering vertelt Victor je over vaarregels. Natuurlijk is 'goed zeemanschap' het belangrijkste en dat is ook precies wat je toepast als je je houd aan de punten, welke uiteengezet in deze video. [...]

Deel 15: Vaarregels Links wijkt voor rechts

21 september 2022|

Zeker op de steeds drukker wordende spots is het belangrijk om weet te hebben van de vaarregels en om deze toe te passen. Natuurlijk is 'goed zeemanschap' het belangrijkste! Maar daarnaast is het ook [...]

Deel 14: Vaarregels Loef wijkt voor Lij

21 september 2022|

In deze aflevering vertelt Victor je over een van de belangrijkste vaarregels. Natuurlijk is 'goed zeemanschap' het belangrijkste! Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je begrijpt wat de vaarregels betekenen en waarom ze [...]

Deel 13: Lijnen oprollen

23 augustus 2022|

In deze video zie je, hoe je je lijnen op de juiste wijze oprolt.

Deel 12: Lijnen binnenhalen (en doorvaren)

23 augustus 2022|

In deze NKV safety video laat Victor je op een duidelijke en uitgebreide manier zien, hoe je je lijnen binnen haalt en kunt doorvaren!

Deel 10: Een back-stall voorkomen.

30 juni 2022|

In deze NKV safety video laat Victor Looijestijn je zien hoe je kunt voorkomen dat je kite gaat back-stallen.

Deel 8: Kite Landen

6 april 2022|

In deze NKV safety video laat Victor Looijestijn je zien hoe je je kite veilig kunt landen.

Deel 7: Starten van je kite

11 februari 2022|

Een goed begin is het halve werk. In deze NKV safety video laat Victor Looijestijn je zien hoe je je kite veilig omhoog krijgt. 

Deel 6: Gear check

21 januari 2022|

Neem af en toe even de tijd om je gear te checken. In deze safety video laat Victor je zien wat je allemaal aan je kite, doek, bar, lijnen en harnas naloopt zodat jij [...]

Deel 5: Een tweedehands kite aanschaffen

3 december 2021|

In deze NKV safety video laat Victor je zien waar je op moet letten als jij een tweedehands kite koopt. Zo weet jij wat de kite nog waard is en hoe veilig deze is. [...]

Deel 4: De spot check

21 november 2021|

In deze aflevering vertelt Victor Looijestijn je alles waar je mee rekening moet houden vóórdat je het water op gaat (en dat begint al thuis!). Hij neemt je mee naar de spot en laat [...]

Deel 3: Safety trekken op het land

20 oktober 2021|

In deze NKV safety video laat Victor Looijestijn, kitesurf instructeur en teammanager en -rider bij Harlem Kitesurfing, je zien waar je op moet letten bij het trekken van je safety op het land. Er [...]

Deel 2: Safety trekken op het water

20 oktober 2021|

In deze NKV safety video laat Victor Looijestijn, kitesurf instructeur en teammanager en -rider bij Harlem Kitesurfing, je zien waar je op moet letten bij het trekken van je safety op het water. En [...]

Nog meer info om veilig het water op te gaan?
Kijk dan de online safety clinics terug!

Meer over veiligheid

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

Eigen vaardigheid

Door je eigen vaardigheden te verbeteren verhoog je zelfvertrouwen en vermindert het risico op ongevallen.

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

Externe omstandigheden

Externe omstandigheden hebben invloed op de veiligheid. Wind en golven kunnen het moeilijker of onveiliger maken.

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

Materiaal

Goed materiaal is belangrijk om veilig te kunnen kitesurfen. Daarnaast heeft het ook invloed op je skills en je comfort. Leer er hier alles over.

NKV • Voor kitesurfers, door kitesurfers🤙

Redders & redmiddelen

Misschien wel het belangrijkste om noodsituaties te voorkomen. Redders en redmiddelen zijn essentieel om veilig te kunnen kitesurfen.